ΝΤΕΤΕΚΤΙΒ ΑΘΗΝΑ >Αθήνα >Αθήνα 5-2011 >Τοπικές βιομηχανίες Vs πολυεθνικών κολοσσών /

Τοπικές βιομηχανίες Vs πολυεθνικών κολοσσών



Αμέτρητοι κόκκοι αλατιού στην διαδρομή της βολιώτικης βιομηχανίας άλατος Σεντουκτσή… 73 χρόνια μετά την ίδρυση της έχει μια ημερήσια παραγωγή της τάξης των 100 τόνων την ημέρα με απασχολούμενο προσωπικό 12 άτομα και η πρώτη ύλη αγοράζεται από τις Ελληνικές Αλυκές, από την Μυτιλήνη και το Μεσολόγγι.

Η ιστορία της τοπικής βιομηχανίας γυρνά πίσω στην δεκαετία του ’30 και σήμερα το αλάτι Νέλσων έχει κατακτήσει την αγορά με τον Γιώργο Σεντουκτσή, γιο του Ανδρέα Σεντουκτσή, να είναι στο τιμόνι της βιομηχανίας και να συνεχίζει την δουλειά και την παράδοση του παππού αρχικά και του πατέρα του μετέπειτα.

Σε ένα οικόπεδο 5 στρεμμάτων στην Α’ Βιομηχανική Περιοχή το εργοστάσιο σήμερα παρασκευάζει και πουλά 22.000 τόνους αλάτι ετησίως, «ένα καράβι αλάτι το μήνα», όπως μας είπε ο ιδιοκτήτης του. Το αλάτι Νέλσων – έχει κατοχυρωμένη την ονομασία του από την μεταπολεμική περίοδο – διατίθεται σχεδόν σε ολόκληρη την Ελλάδα και κατέχει σημαντική θέση στα ράφια των καταστημάτων σε ολόκληρη την Θεσσαλία αλλά και σε Κομοτηνή και Γιάννενα. Σύμφωνα με τον κ. Σεντουκτσή το αλάτι Νέλσων καλύπτει αυτή την στιγμή το 60% περίπου των αναγκών της αγοράς σε Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα και Ήπειρο. Μάλιστα από τη συνολική παραγωγή μόνο τα 5% «φεύγει» για οικιακή κατανάλωση, ενώ το 95% διατίθεται σε εργοστάσια τροφίμων. Παράλληλα έχει παρουσία και σε χώρες του εξωτερικού ανάμεσα τους η Αλβανία, η Γερμανία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Αυστρία και η Κύπρος.

Όσο όμως και το αλάτι Νέλσων να υπάρχει στα ράφια του εξωτερικού και στα ράφια των μικρών καταστημάτων ανά την Ελλάδα με δυσκολία προτιμάται στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Αυτή την στιγμή μπορεί κανείς να το βρει μόνο στα σούπερ μάρκετ Αστέρας, Γεωργάκος και Βερόπουλος!

Την ίδια στιγμή βέβαια το αλάτι Νέλσων έχει να ανταγωνιστεί έναν πραγματικό κολοσσό, το αλάτι Κάλας, το οποίο σύμφωνα με τον κ. Σεντουκτσή έχει πωλήσεις 3 φορές περισσότερες από τις δικές του.
Όσο για το μυστικό του ως προς το πώς κατάφερε να διατηρηθεί «όρθιος» μέσα σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον, ο ίδιος αναφέρει «δεν είναι ένα και δύο πράγματα που πρέπει κάποιος να προσέξει. Είναι πάρα πολλά. Πάνω από όλα όμως πρέπει αυτός που έχει την επιχείρηση να κάνει μικρές κινήσεις. Στα μεγάλα ανοίγματα δεν μπορείς να έχεις καλό έλεγχο των κινήσεων σου. Μικρά και σταθερά βήματα μπορούν να πάνε μια επιχείρηση μπροστά».


Από το χλώριο σε 136 απορρυπαντικά Kristal!

Στις αρχές του 1950 ξεκίνησε να λειτουργεί στο Βόλο μια μικρή επιχείρηση. Τότε η τοπική εκείνη επιχείρηση παρήγε μόλις δύο προϊόντα το πιπέρι Παπαγάλος και το χλώριο Κρυστάλ. Σήμερα 56 χρόνια μετά η ίδια επιχείρηση παράγει 136 κωδικούς (!), μαλακτικά, υγρά πιάτων, υγρό πλυντηρίου πιάτων, στεγνωτικά, καθαριστικά γενικού καθαρισμού, που αφορούν σε μια τεράστια ποικιλία απορρυπαντικών για κάθε χρήση.

Ο Τέλης Δουλόπουλος ανέλαβε την επιχείρηση του πατέρα του το 1980 και σιγά-σιγά κατάφερε να την αναπτύξει και να καθιερώσει τα προϊόντα της σε όλα τα μικρά καταστήματα του Βόλου αλλά και σε Αλεξανδρούπολη, Σπάρτη, Κέρκυρα, Κρήτη, Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ πολλά από τα απορρυπαντικά οι καταναλωτές μπορούν να βρουν και στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Σήμερα λειτουργούν δύο εγκαταστάσεις στην Α’ Βιομηχανική και το Διμήνι.

Σε ό,τι αφορά τα μεγάλα καταστήματα, ο κ. Δουλόπουλος επισημαίνει: «Δεν μπορώ να πω με ένα ναι ή όχι ότι τα σούπερ μάρκετ δεν μας στηρίζουν. Εμείς είμαστε στα περισσότερα από αυτά. Μπορώ όμως να πω ότι οι όροι διαπραγμάτευσης είναι ιδιαίτερα σκληροί. Υπάρχουν βέβαια και εξαιρέσεις που επιθυμούν να στηρίξουν τα τοπικά προϊόντα».

Ο ίδιος διευκρινίζει ότι ο κόσμος έχει τοπική καταναλωτική συνείδηση – αν και όχι στο βαθμό που θα έπρεπε, κάτι που διαφοροποιείται σιγά-σιγά εξαιτίας της οικονομικής ύφεσης που έχει κάνει τους καταναλωτές να κατανοήσουν ότι η στήριξη της τοπικής βιομηχανίας βοηθά γενικά στην ευρύτερη τοπική οικονομία - και είναι αυτός που ουσιαστικά διαμορφώνει και το αν τα προϊόντα θα βρίσκονται στα μάρκετ ή όχι. «Ο καταναλωτής τα ξέρει τα προϊόντα και τα στηρίζει και από αυτόν εξαρτάται και η δική μας παρουσία στα ράφια των σούπερ μάρκετ».

Η βιομηχανία απασχολεί 12 άτομα και κύριο μέλημα είναι το προϊόν να έχει καλή ποιότητα και να διατίθεται σε φτηνή τιμή. «Μόνο έτσι δεν θα τα πάρουν μόνο μια φορά αλλά θα τα προτιμούν συνεχώς. Διαφορετικά δεν μπορούσαμε να σταθούμε απέναντι στα θηρία που έχουμε να ανταγωνιστούμε», αναφέρει ο κ. Δουλόπουλος.

Αυτή τη στιγμή η τιμή των απορρυπαντικών Kristal αγγίζει το 1/3 της τιμής που έχουν τα προϊόντα των πολυεθνικών εταιριών κολοσσών ενώ κάθε χρόνο οι πωλήσεις παρουσιάζουν μια ανοδική πορεία της τάξης του 20-25%.


Αλίπαστα HELLAS… 61 ετών

Λακέρδα, σκουμπρί, αντζούγιες… Όλα αυτά τα αλμυρά, παστά που αποτελούν ιδανικό μεζέ για το τσίπουρο παράγονται εδώ και 61 χρόνια από την βιομηχανία Αφοί Καραγκούνη Α.Ε. με την διακριτική επωνυμία Αλίπαστα HELLAS στο Βόλο.

Το 1950 ο πατέρας του Παναγιώτη Καραγκούνη, Ευστάθιος, άνοιξε το πρώτο εργοστάσιο με αλίπαστα στα ψυγεία Μουστακαλή. Το 1959 η βιομηχανία μεταφέρθηκε σε χώρο στο Πεδίο του Άρεως και από το 1994 μέχρι και σήμερα το εργοστάσιο λειτουργεί στην Β’ Βιομηχανική Περιοχή σε στεγασμένο χώρο 4.000 τ.μ. (συνολική έκταση 8.5 στρέμματα) παράγοντας 30 είδη αλίπαστων.

Τα προϊόντα HELLAS πωλούνται σε ολόκληρη την Θεσσαλία αλλά και σε Αθήνα, Κρήτη, Πελοπόννησο, Κυκλάδες καθώς και στο εξωτερικό και συγκεκριμένα σε Αυστραλία, Βέλγιο, Ολλανδία και Κύπρο. Μάλιστα όπως διευκρινίζει ο κ. Καραγκούνης τα αλίπαστα δεν «φεύγουν» στους μεσογειακούς λαούς, όπου και καταναλώνονται πολύ, γιατί έχουν δική τους παραγωγή και μάλιστα ανταγωνίζονται στο μέγεθος του ψαριού.

Στη Μαγνησία βρίσκονται σε όλα τα τοπικά καταστήματα και στα τσιπουράδικα της πόλης, όχι όμως και στα σούπερ μάρκετ παρά μόνο στο Γαλαξία και τον Βερόπουλο, με τον κ. Καραγκούνη να αναφέρει ότι είναι ιδιαίτερα δύσκολο να μπεις στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων.

Η βιομηχανία παρασκευάζει και πουλά 300 περίπου τόνους ψαριών ετησίως και όπως αναφέρει ο κ. Καραγκούνης το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι από την υπεραλίευση λιγοστεύουν τα ψάρια ή είναι πολύ μικρά με αποτέλεσμα να γίνονται ακόμα και δημοπρασίες!

Σύμφωνα με τον ίδιο μεγαλύτερος αντίπαλος τής κάθε επιχείρησης δεν είναι οι αντίπαλες επιχειρήσεις – στον τομέα των αλίπαστων αυτή την στιγμή την πρώτη θέση κρατά η «Καλλονή» - αλλά η προσπάθεια που κάνεις ο ίδιος για να διατηρήσει την ποιότητα σταθερή ώστε να συνεχίσει να τον προτιμά ο καταναλωτής. ΠΗΓΗ:taxydromos.gr Link:[]
Page Tags:

 
Home | Αθήνα |